Nytt medlem: Atle Aulom

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 10. Nov 2023

Atle Aulom (52) fra Bøn i Eidsvoll har meldt seg inn i klubben. Mange av dere kjenner allerede Atle, som blant annet har løpt RPL50 tre ganger.

Atle om seg selv:
- Heisann. Mann på 52 år i fra Eidsvoll. Har løpt RPL 3 ganger samt noen løp her å der. Siden kroppen min ikke er bygd for fart, så får jeg heller prøve å løpe langt. Er aldri på pallen, men klarer som regel å karra meg i mål. Sakte men sikkert fungerer for meg.

Har satt meg noen hårete mål for 2024, SMVE 100 miles og Oslo Maraton Trippel. Å så klart RPL 50 km.

Har møtt flere av dere i klubben på mange løp, og de jeg har møtt er jo meget hyggelige, så da trives dere vel i klubben. Å med det så tar jeg sjansen på å melde meg inn.  Legger ved bilde fra RPL i år.

1000 ganger til Mistberget på ett år (443.000 høydemeter)

Han ble forøvrig verdensberømt i hjemkommunen Eidsvoll da han i 2021 gikk til toppen av Mistberget 1000 ganger på ett år, 443 høydemeter og til dels veldig bratt og rufsete underlag. https://ut.no/turforslag/118004/postkassetrimmen-eidsvoll-mistberget

Siden dette er en stund siden tillater vi å kopiere +saken fra Romerikes Blad nedenfor:

Atle satt beundringsverdig rekord: – Jeg har måttet kjempe med nebb og klør

1. januar i år satte Atle Aulom i gang et usedvanlig krevende prosjekt. Onsdag nådde han målet. Foto: Privat

av Helene Kristine Kjeldsberg

Onsdag 22. desember ble en stor dag for Atle Aulom.

Den markerte nemlig en milepæl, i det uvanlige rekordforsøket som startet i januar 2021.

Klokken 12.00 onsdag gikk han sin tusende tur opp Mistberget i Eidsvoll i år. Og jubileumet feiret han med julebord – på toppen.

– Vi er en god del folk som ofte går opp Mistberget sammen ellers. For et par måneder siden kom vi i prat om å samles før jul, og ha et julebord på Mistberget. Jeg la ut et Facebook-innlegg, og skrev at det også var min tusende tur. Etter det har det bare ballet på seg, og fler og fler har villet være med. Jeg har mistet tellingen på hvor mange som kommer i dag, men det blir en stor, fin gjeng, forteller Aulom til RB før turen onsdag morgen.

Har gått åtte turer på samme dag

På det meste har Atle Aulom hatt åtte turer på samme dag til denne 663 meter høye fjelltoppen. Da RB pratet med han i oktober, hadde han lagt bak seg over 700 turer, og over 440 mil.

Turene til Mistberget har bydd på mange fantastiske dager. Her fra en av Auloms turer tidlig i desember. Foto: Privat

– I dag blir det bare en ren kosetur. Kona mi skal være med, og i sekken har jeg tatt med meg flagg, og en alkoholfri champagneflaske fra Europris som jeg skal drikke på toppen.

– Og det holder med én tur i dag, ler han.

Aulom forteller at det på toppen vil bli arrangert grilling for alle som har møtt opp – arrangert av Mistbergets venner. Han aner også mistanke om at noe er planlagt som markering for hans tusende tur til Mistberget.

– Det kan hende det blir noen overraskelser. Jeg har fått beskjed om at det er veldig viktig at jeg er der i dag, så det blir spennende å se hva de finner på.

– Bare hold ut

Og overraskelser - det ble det. Når RB ringer han igjen onsdag kveld, er det en rørt og takknemlig Aulom som svarer.

– Jeg hadde en utrolig merkelig følelse på turen oppover. Alle de tunge dagene der jeg har tenkt at, bare hold ut nå - 1.januar kommer. Når vi gikk oppover i dag så innså jeg at nå er jeg faen meg her – jeg kom meg til tusen! Da ble jeg veldig rørt, sier han.

Han kan fortelle at over 25 mennesker møtte opp for å markere milepælen sammen med han. På toppen fikk han flere diplomer, og videohilsen fra ordføreren i Eidsvoll kommune.

Aulom forteller at han etter seremonien vurderte å ta en til tur opp Mistberget onsdag kveld: – Men jeg innså at jeg kanskje trenger litt juleferie jeg også, ler han. Foto: Privat

– Jeg ble kjempe overraska. Jeg holder meg stort sett egentlig for meg selv, men dette var veldig moro. Jeg fikk utdelt fagbrev – et for å ha "bestått Mistberget", og et for "årets råtass". Det var jo ordentlig stas, sier han fornøyd.

Seremonien på toppen varte et par timer. Der ble det både grilling, champagne og taler.

– Det var ikke måte på, og jeg ble ordentlig rørt når dem gjorde så mye ut av det. Jeg har kanskje ikke tatt til meg all skryten tidligere, men i dag klapper jeg meg selv litt ekstra på skulderen. Å fullføre dette har betydd mange dager der jeg har måttet kjempe med nebb og klør. Å endelig være her føles utrolig bra, forteller Aulom.

Vil ikke gi seg der

Fra han startet prosjektet i januar 2021, har den glade turgåeren dokumentert hver eneste tur på Instagram. Bare en måned inn i rekordforsøket nådde han 100 turer.

Atle Aulom kunne feire med god samvittighet onsdag. Her på toppen av Mistberget for 1000. gang i år. Foto: Privat

– I en kommentar skrev en kompis: 100/1000? Da lo jeg godt – det er ikke mulig, tenkte jeg. Men den satte seg den kommentaren, og jeg begynte å tenke mer og mer på tallet. Jo nærmere jeg kom – jo lenger unna føltes målet. Å komme hit har tatt utrolig lang tid altså, smiler han.

Tusen turer til samme fjelltopp - på under et år - er mektig imponerende, og for mange utenkelig å gjennomføre. Vil du gi deg etter dette?

– Neinei, jeg må holde på i romjula også. De som kommer etter meg kan jo ikke få noe gratis. Tenk å gi seg på tusen, også kommer det en neste år og går 1001 da? Nei, det går ikke, ler han.

Han planlegger 10 til 12 turer til, og sikter seg inn på å gjennomføre den siste på nyttårsaften.

– Jeg og kona har funnet ut at 1010 er et fint tall å gi seg på - kanskje, sier han lurt.