Nytt medlem: Bjørn Berger

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 9. Nov 2023

Bjørn Berger (51) fra Knapstad i Indre Østfold har meldt seg inn i klubben. I fjor sommer debuterte han på ultraløp i Romeriksåsen på langs (Foto: Håkon Rekstad - fra Råbjørn).

Bjørn om seg selv:

Jeg er 51 år og bosatt i Indre Østfold. Foruten trening liker jeg jakt-, fiske og friluftsliv. Har dessuten alltid vært glad i å gå lange turer, men trives også utmerket godt i «godstolen» hjemme.

Deltok i noen lokale løp på 1990-tallet, men da aldri lenger enn halvmaraton. Deretter ble det slutt på all trening og etter hvert ble form, vekt og kondisjon så dårlig at det var utenkelig at jeg skulle delta i et løp igjen.

Dette helt frem til for et par år siden, da jeg mer eller mindre ved en tilfeldighet fikk greie på at det eksisterte et løp som het «Romeriksåsen på langs». Jeg trengte på den tiden en real utfordring som motivasjon for å begynne å trene, og med sine 50 km og forholdsvis rause maksimaltid var jeg spontan og «gal» nok til å melde meg på.

Senere har det ikke vært noen «vei tilbake» og i inneværende år har det blitt fire fullførte ultraløp for mitt vedkommende. (RPL, to «backyards» og ett 6-timersløp).

Jeg er usikker på når man egentlig kan karakterisere seg som «ultraløper», men med flere planlagte løp neste år, tar jeg nå likevel sjansen på å melde meg inn i Romerike Ultraløperklubb. Dette først og fremst for at jeg har fått inntrykk av at klubben virker inkluderende og har plass til løpere i alle kategorier- alt fra de som løper for å vinne, til de som kun har som mål å fullføre.

Selv er jeg nok i sistnevnte kategori, så navnet mitt vil nok aldri figurere på den øvre delen av resultatlistene. Dette er imidlertid helt greit da jeg trives i «baktroppen», der det viktigste for meg er å utfordre egne begrensninger og samtidig oppleve løpeglede.

En sliten, men fornøyd løper, etter målgang på Backyard Sandefjord i år. Han løp 7 runder med snittfart 51 minutter, altså 6 timer totalt på 47 km. (foto: privat)